Newton törvényeitől a Higgs-bozonig

2011. 06. 29

54. Amikor 2=0, avagy élet a komplex számokon túl

Filed under: Algebrai struktúrák — 'n Quijote @ 08:05

Soha ne bízzuk el magunkat!

Kevés olyan területe van a matematikának, amiben magabiztosnak érzem magam. Csak vendég vagyok a matematika csodálatos katedrálisában, de sajnos olyan vendég, aki azokról a dolgokról sem mindig veszi észre, hogy mik is valójában, amikbe nap, mint nap belebotlik. Ilyenek a vektorterek. Bármikor el tudom mondani a vektortér definícióját és minden olyan egyéb dolgot is, ami a vektorterek teljes megértéséhez kell: algebrai struktúrák, algebrai műveletek és tulajdonságaik, csoport, test, lineáris és multilineáris formák, altérháló, satöbbi. Tudom jól, hogy a vektortér egy kommutatív csoport és egy test együtt plusz a test és a csoport elemei között definiált “skalárral való szorzás” művelete, amely bizonyos szabályoknak eleget tesz a másik három műveletre nézve. Vektortér nélkül megmoccanni sem lehet sem a fizikában, sem a matematika semmilyen területén, amelynek köze van a fizikához. Olyan, mint az ábécé, vagy az egyszeregy. Engem a minap mégis meglepett.

Találtam egy jó könyvet, Gruenberg és Weir lineáris geometriáját. Nagyon jó könyv annak ellenére, hogy néha szokatlan jelöléseket alkalmaz. Ajánlom mindenkinek, aki az affin- és projektív geometriával szeretne megismerkedni. Én már majdnem meg is ismerkedtem velük. Szóval, olvasgatom a könyvet. A másfél-lineáris formák tanulmányozása közben valamiért visszalapozok a 99. oldalra és hirtelen ez ötlik a szemembe: Feltételezzük, hogy az F test karakterisztikája nem 2, ekkor tehát 2\neq 0. Tök jó. Én soha sem gondoltam volna, hogy 2=0 is lehet. Hát persze, mert nem matematikus vagyok. Hiába tudok tökéletesen minden definíciót, számomra a vektortér az, ami a fizikában és a hozzá szorosan kapcsolódó matematikában előfordul: a valós, vagy komplex számtest feletti véges, vagy végtelen dimenziós vektortér. Tudom a test definícióját, mégis én csak úgy gondolok a testre, hogy az valami olyasmi, mint amilyenek a valós, vagy a komplex számok. Pedig nem feltétlenül. Például van olyan test, amelyikben 1+1 = 0, vagyis amiben 2=0. Sőt minden véges testben szükségszerűen előfordul, hogy 1-et (vagyis a multiplikatív egységelemet) valahányszor önmagával összeadva 0-t (vagyis az additív egységelemet) kapunk. Azt a legkisebb n számot, amire ez teljesül a test karakterisztikájának nevezik. Ha semmilyen számra nem teljesül, akkor a karakterisztikát 0-nak mondják. A karakterisztika mindig prímszám. Mutatok is egy testet, amelyikben 2=0: a kételemű Galois-test.

Szóval vigyázzunk, tetszőleges vektortérben 2v=0-ból nem következik v=0!

Vélemény? »

Még nincs hozzászólás.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Hozzászólás

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

WordPress.com ingyenes honlap vagy saját honlap létrehozása.